Statystyki na Instagramie, które musisz znać

Jeśli jesteś influencerem i chcesz nawiązywać współprace z markami (a zakładam, że właśnie po to tutaj jesteś) musisz mieć konto biznesowe lub konto twórcy. To mit, że lepsze zasięgi są na koncie prywatnym (no dobra może nie do końca mit), ale żeby profesjonalnie działać na Instagramie musisz mieć dostęp do statystyk. A statystyki na Instagramie to naprawdę przydatna rzecz.

Pytanie brzmi – czy pisać do marki na Instagramie czy może jednak skontaktować się na e-maila? To zależy. Warto wejść na stronę www danej marki i sprawdzić w zakładce ,,kontakt” czy nie ma tam dedykowanego adresu e-mail do kontaktu w sprawie współpracy. Jeśli jest – wyślij swoją propozycję na ten e-mail. Z artykułu jak napisać e-mail z propozycją współpracy do firmy/agencji dowiesz się, co w takim e-mailu musi się znaleźć.

Zajmuję się zawodowo influencer marketingiem od 2014 roku. Przez ten czas dostałam na profilach Klientów chyba z tysiące wiadomości o treści:

  • może współpraca?
  • współpraca barterowa?
  • szukacie kogoś do współpracy?

Tego typu wiadomości powinny być zabronione. Jeśli chcesz podjąć współpracę z jakąś marką, przedstaw w wiadomości swój pomysł na kampanię, a także prześlij statystyki. Zaoszczędzisz wtedy czas nie tylko sobie, ale również osobie po drugiej stronie. Ta osoba, jeśli jest profesjonalistą na pewno i tak zweryfikuje Twój profil, ale dzięki profesjonalnej wiadomości już podczas pierwszego kontaktu jesteś w stanie zwrócić uwagę osoby, która koordynuje współpracę z Influencerami.

Czym różni się konto biznesowe od konta prywatnego na Instagramie?

Konto prywatne, jak sama nazwa mówi jest przeznaczone dla osób prywatnych. Jeśli jesteś Influencerem lub aspirujesz do tej roli, musisz mieć konto biznesowe lub konto twórcy. Konto prywatne przeznaczone jest głównie do przeglądania profili znajomych oraz bliskich czy inspirowania się innymi profilami. Konta biznesowe mają zazwyczaj marki np. Coca Cola, Chanel czy Dior. To takie konto, które ma dostęp do statystyk i możliwość tworzenia kampanii reklamowych.

Konto twórcy jest przeznaczone dla osób publicznych (artystów, muzyków czy Blogerów i Influencerów). Ten rodzaj konta został dodany stosunkowo niedawno, pewnie dlatego że Facebook (Właścicielem Instagrama jest Marc Zuckerberg, który jest właścicielem FB) odkrył tutaj potencjał…finansowy. W przypadku konta twórcy również jest dostęp do statystyk czy tworzenia kampanii reklamowych.

Statystyki konta biznesowegona Instagramie

Pierwszym screenem, jaki powinien znaleźć się w wiadomości (czy to na Instagramie czy też e-mail) do marki, z którą chcesz współpracować jest screen statystyk tzw. przegląd. To pierwszy ekran, który pojawi Ci się jak tylko wejdziesz w ,,statystyki”.

Znajdziesz tam:

  • Liczbę kont, do których udało Ci się dotrzeć
  • Interakcje dotyczące materiałów
  • Łączną liczbę Obserwujących
statystyki na instagramie

Kolejnym jest grupa odbiorców na Twoim profilu. Te szczegółowe informacje znajdziesz w ,,Łączna liczba obserwujących”. Są tam szczegóły dotyczące:

  • Najpopularniejszych lokalizacji (miejscowości i kraje)
  • Przedział wiekowy (z podziałem na płeć)
  • Płeć
  • Najbardziej aktywne pory (w tych godzinach warto publikować posty)

Jeśli zastanawiasz się z jakiego okresu przesyłać statystyki (u góry możesz zmienić – ostatnie 7 dni lub ostatnie 30 dni), rekomenduję wysyłanie statysty z 30 dni. Tak, jak na zdjęciu u góry.

Statystykami z Instagrama, jakie musisz wysłać do marki, z którą chcesz współpracować jest przede wszystkim zasięg. Te statystyki wyciągniesz klikając w ,,Liczba kont, do których udało się dotrzeć”.

statystyki IG zasięg

Od dłuższego czasu (hura!) mniejsze znaczenie ma liczba followersów, a coraz większą ER oraz zasięg profilu. ER – engagement rate to nic innego jak liczba komentarzy oraz serduszek podzielona przez liczbę followersów. I tutaj jedna uwaga! Istnieją grupy na FB i Telegram do podbijania ER. Dlatego każdy, doświadczony Influencer Marketing Manager weryfikuje również JAKOŚĆ komentarzy na profilach Influencerów.

Ostatnią statystyką, ale równie ważną są ,,interakcje dotyczące materiałów”. To jest pewnego rodzaju podsumowanie Twoich statystyk na profilu w ostatnich 30 lub 7 dniach.

Jeśli chodzi o statystyki na Instagramie, to jest właściwie wszystko, co na początku powinno Cię interesować. Mam nadzieję, że już teraz wiesz jakie statystyki wysyłać, gdy chcesz podjąć z kimś współpracę. Jeśli wcześniej wysyłałeś wiadomości w stylu ,,Hej, współpraca?” od dziś już tego więcej nie rób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.